tisdag 24 februari 2015

Den kalla ambassadören

Då var det äntligen min tur att få introducera mig! Joe Maatouk är namnet, inte
JO E utan testa ta fram den tuffa sidan av dig och släng på lite amerikansk accent så får du nog till det. Använd gärna kroppsspråket om det hjälper dig att komma in i rollen som amerikan, men hoppa det när vi träffas personligen :)

Nog om hur mitt namn uttalas, jag är som de säger Fastighetsbyråns kallaste studentambassadör. Kallaste kan man undra? Kan bero på att jag bor i Luleå och inte på västkusten. Missförstå mig inte, Luleå är en underbar stad med ett hysteriskt studentliv… trodde jag tills jag deltog på kickoffen 2015. Att mäklare kan festa hade man hört, men detta var något utöver det vanliga.

Sedan snart 2 år tillbaka har jag stolt representerat Fastighetsbyrån då jag fick en förfrågan från Ulf, det var ett solklart JA från min sida. Minns verkligen dagen då Ulf ringde, det var ett okänt nummer men min magkänsla sa mig något annat. Hjärtat började oförståeligt dunka med ett snabbt tempo, nervöst klickar jag på den gröna luren och får höra ”Hej Joe, det är Ulf från Fastighetsbyrån”. Då insåg jag att jag var den lycklige (menar förstås att jag blev ambassadören)!

Ett antal veckor av praktiken är idag gjord och nu står jag i princip på tårna redo att få komma ut i mäklarvardagen, samtidigt som nerverna börjar dra ihop sig inför vad som väntar runt hörnet. Jag har fått äran att praktisera på några olika kontor för att jämföra vart jag trivs som bäst, bland annat på Fastighetsbyråns kontor i Solna/Sundbyberg. Jag skulle vilja skriva lite kort om kontoret innan jag tackar för mig:
Solna/Sundbyberg, ja, vart ska jag börja… en stor driven FAMILJ skulle jag vilja säga. Jag har varit på många kontor, men inget är som detta. Det tog mig inte många dagar att inse vilka underbara individer det är som jobbar här. Jag minns särskilt min tredje dag på praktiken, klockan var 8:30 då jag kom intrampades mot morgonkaffet och möts av en mäklare med tårarna i ögonen. Något personligt hade hänt utanför jobbet, av ren empati går jag fram och kramar om henne som om det vore en person jag känt i flera år. 

Jag ser verkligen fram emot att få komma igång och bli en del av familjen!

Joe Maatouk
Studentambassadör för Fastighetsbyrån och
Mäklarstudent på Luleå Tekniska Universitet


 

4 kommentarer:

  1. Hej! Skolan heter väl Luleå tekniska universitet?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Det stämmer bra, du har helt rätt. Det är nu korrigerat :)

    SvaraRadera
  3. Joe Maatouk är nu avregistrerad som fastighetsmäklare enligt www.fmi.se fastighetsmäklarinspektionen. Man undrar ju vad han har gjort för att det ska ha skett?!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bettede sig som ett svin mot de flesta. Och bröt mot fmi regler som sjuton. Han fortsatte annonsera efteråt med.

      Radera