onsdag 11 februari 2015

Dålig förlorare - Bra eller dåligt....?


 
Dålig förlorare?

Ursäkta om jag varit frånvarande ett tag :-(
Vi hade Kick-off i slutet på Januari [fantastisk upplevelse igen, tack Katja]
Vårt kontor var nominerat till "årets kontor", mina assistenter var nominerade till "årets assistenter" själv var jag med & slogs om titeln "årets mäklare". Dessutom hade vi spelat in en "helvetes bra rockvideo" [hahaha]
Med tanke på rubriken så förstår ni att vi kammade hem noll [0]....
Blev jag besviken? [JA!]

Dålig förlorare?

För att ni ska förstå mig backar jag bandet till 1981.
På den tiden var Ingemar Stenmark & Björn Borg idoler för rätt så många i vårt avlånga land. Jag var 13 år, min bror var 18 år och vi höll på med alpin utförsåkning & tränade "ganska hårt". På sommarhalvåret så hade vi en egen "tenniscirkus". Vi spelade alla stora finaler i såväl "Grand Prix" som "Grand Slam". Vi spelade på mammas gata [minitennis] & använde olika bollar för grus, gräs & hardcourt. Han var Björn Borg & jag fick vara Mc Enroe [hahaha]. Vi hade ganska enkla regler. Oavsett väder spelade vi i vita shorts & vit T-tröja. Man fick inte ta av sig på överkroppen hur varmt det än var & EFTER match var man tvungen att gå fram till nät & ta i hand & tacka för god match.......
Ofta var matcherna väääääldigt långa, jag var otroligt tjurig & sprang som ett tok mellan linjerna & returnerade oftast bollen.

Med tanke på rubriken så förstår ni att jag förlorade jag ganska många matcher.... [Inte roligt]

En final som jag minns bäst & som min mor ofta refererar till är finalen i Franska öppna 1982. En hård femsetare (drygt 5 timmar i gassande sol). I avgörande set förlorar jag med 14-12. Vet inte hur många matchbollar jag brände, men att gå fram till nät & tacka min bror för god match [Blääääääää] tog i mitt hjärta..... Att han sedan i sann syskonkärlek retade mig hela vägen in till huset gjorde det inte lättare att ta förlusten.....
I garaget så sågade jag sönder hans tennisracket [jag ägde detta tennisracket som han lånat].....

Ni kan själv förstå vad jag fått höra av min mor de senaste 34 åren..... [hahaha]

Att vara en dålig förlorare tror jag är bra inom vissa gränser. Jag har tidigare berättat om hur jag tappat ett uppdrag till en konkurrent [Tviiii] men efteråt skärpte mig & tog hem resten.

Att inte vinna titlar i vår Byrå [Fastighetsbyrån] är ingen skam, jag har fått många samtal från kollegor som vill komma & inspireras av vårt sätt att jobba. Det värmer faktiskt mer än att vinna priser. Jag är grymt stolt över mina "hjältar" på kontoret!!!

// Peder Ledin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar