söndag 18 januari 2015

Viktiga referenser från köpare och säljare

Den här lappen som vi mäklare brukar lämna ut vid tillträdet, där både köpare och säljare får fylla i hur de upplever oss och vårt arbete, måste ju vara ett av de bästa verktygen som vi har! Att våra kunder har möjlighet att uttrycka sig om både ris och ros gör ju att vi som mäklare kan växa och bli ännu bättre.

Häromdan fick jag en sån lapp. Massa ros. Blev självklart jätteglad! Speciellt eftersom det varit en väldigt krånglig affär. Dock avslutades min referens med "det tog lång tid från kontrakt till tillträde även att både köpare och säljare ville skynda på" Personen som skrev påstod att jag som mäklare hade kunnat skyndat på ärendet. Så nu känner jag att jag måste försvara mig själv och förklara att vi mäklare gör mer än bara "leker visningsvärdar".

Den sammanfattade storyn till den här affären är:
Det var ett dödsbo där den avlidne hade god man. Det behövde göras en bouppteckning och testatmentet gicks igenom med de åtta dödsbodelägarna. En av dessa dödsbodelägare även denne en god man. Mitt i processen avlider dock även denne! Dödsbo i dödsboet. Ny bouppteckning görs. Dödsbodelägarna är inte bästisar med varandra och därför drar det ut på tiden eftersom de inte riktigt samarbetar så väl som man kunnat göra, och dessutom bor inte alla på samma ort så papper skickas fram och tillbaka i en salig röra. Efter mycket om och men och hit och dit med advokater, överförmyndare och Skatteverket så lyckades vi ändå få till en bra försäljning till slut. Måste jag nämna att jag lyckades med prisrekord? Japp det måste jag =)

Efter lite kött på benen kan man nu undra hur de har mage att kommentera på att det tog lite längre tid än en helt vanlig försäljning. Man kan ju tro att de inte förstår att det är liiiiite mer pappersarbete kring ett sånt här case än det är när en säljare säljer till en köpare och poff så är allting klart! Men jag är inte bitter. Jag suger åt mig av all ros jag fick för min insats och tar riset med en nypa salt.

Jag lärde mig sååå mycket på denna affären så nu så här i efterhand är jag faktiskt väldigt glad att jag fick ta mig an denna utmaning så att jag som mäklare kunde växa. Till nästa gång det är dags med ett liknande case så känner jag mig mer förberedd och redo att studsa över alla små hinder på vägen än smidigare än förra gången.

Bring it on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar