fredag 21 november 2014

Uppskattning, den bästa lönen man kan få

Idag kom det in en kund som jag sålde dess lägenhet för 1,5 år sedan. Vi skildes åt som vänner efter försäljningen men hon var missnöjd med mitt arbete. Trots flera visningar och trots att hon ökade det accepterade priset flera gånger och fått det önskade beloppet var inte hon nöjd.
Jag var t.o.m. tvungen att gå ner i arvode för att få henne bli någorlunda nöjd och se till att vi skildes som vänner. Gott rykte är ju vårt främsta verktyg i den här branschen och det är viktigt att vi gör allt för att bibehålla det goda ryktet trots att det är svårt att se till att alla kunder blir nöjda.
När min assistent kom in och sa att hon ville träffa mig blev jag lite paff. Vad vill hon mig efter 1,5 år? Just nu har jag otroligt mycket att göra med allt från coachning och ta hand om nya mäklare till planering för nästa år osv. 
Den första spontana reaktionen var, säg att jag inte är här, men jag tog mig mig själv i kragen och påminde mig själv att jag måste leva som jag lär.
Jag går ut till receptionen och ser en glad och söt äldre dam som står där och ler med hela ansiktet. 
Hon hälsar och kramar mig och tar fram ett inslaget paket från sin väska och ger det till mig. Jag står där som världens största frågetecken. Mäklarna har smugit sig fram och tjuvtittar. Jag känner och hör hur de viskar.
Vad är detta frågade jag. 
-Det är din present för att du gjorde så bra jobb, sa hon. 
-Men det har gått 1,5 år och jag minns att du inte var så nöjd, sa jag. 
-Ju, jag vet men det är först nu jag har insett vilket bra jobb du har gjort.
Det visade sig att de nya ägarna hade 
totalrenoverat lägenheten och nu efter 1,5 år trots att priserna i Solna har ökat med över 20% inte lyckats få tillbaka sina pengar. 
Bättre sent än aldrig! :))





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar