tisdag 18 november 2014

Den stora printdöden och Fastighetsbyrån X3

Sätter rubriken utifrån vad som till stor del upptar min tankeverksamhet just nu, som marknadschef på Fastighetsbyrån. Hur vi kan komma till en bredare förståelse inom Fastighetsbyrån kring att våra kunder är lika digitala som vi själva. Att de har lika högt ställda förväntningar och krav som vi själva vad det gäller att ta till oss information digitalt och inte längre på samma sätt som förut, som t ex i form av papperstidningar.

I mäklarbranschen lägger vi otroligt mycket pengar på utbudsannonsering i dagspress. Trots att vi gemensamt har Hemnet med miljontrafik varje vecka. Fast vi har stora mäklarsajter, varav vår egen fastighetsbyran.se tar en stolt första placering i form av besökstrafik. Den här frågan har varit på tapeten länge men nu tror jag att vi verkligen står vid ett vägskäl. Vi ser tydligt att papperstidningens läsartapp är större än någonsin tidigare, det blir växer för varje dag som går. Detta till förmån för .se och mobilsajter. Dagspressen har en stor uppgift framför sig kopplat till vår bransch, dvs att skapa alternativ för vår utbudsannonsering fast på nätet. Och vi i mäklarkåren blir viktiga kravställare. Mycket finns kvar att göra här, men det finns ingen väg tillbaka. Printdöden är här för att stanna och den ställer allting på ända utifrån hur vi mäklare tidigare har sett på utbudsannonsering.

Och samtidigt som jag sitter och skriver om det här och glatt planerar att lägga en stor del av Fastighetsbyråns centrala marknadsbudget på TV-reklam så ser vi samma mönster även där. ”Gammel-TV:n” är också på väg att förändras i grunden, då menar jag den TV vi alla är vana vid att stirra på till vardags i form av traditionella TV-sändningar och tablåer. Play, Youtube och andra rörliga kanalar återigen – på nätet – är på väg att ta över tittandet från den traditionella TV:n.

Inte lätt att jobba med de här frågorna när det händer så mycket nytt hela tiden. Sitter ändå och myser lite över att vi just nu sätter lite avtryck med de marknadsaktiviteter vi gör på Fastighetsbyråns marknadsavdelning. Sveriges största inredningsbloggar mfl. skriver om vår riktigt lyckade visningskampanj som vi kallar Fastighetsbyrån X3. Så snyggt jobbat och så bra mot de lite svårare storstadskunderna. Gå in och läs mer här http://www.fastighetsbyran.se/x3/

Ulrika Berg
Externmarknadschef

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar