onsdag 22 oktober 2014

Mannen, Myten, Legenden...

Surdeg verkar vara inne just nu, det låter som om det är hälsosamt. Nästan allt bröd man köper ska vara bakat på surdeg. (Surdegar har använts i tusentals år. Den nämns i flera religiösa skrifter, bland annat flera gånger i Bibeln, och anses komma ifrån Egypten för cirka 6 000 år sedan enligt Wikipedia)

Surdeg?


På mäklarspråk är "surdeg" inte alltid samma sak som hälsosamt eller nyttigt. Det innebär oftast att en försäljning tar betydligt längre tid än vad mäklaren hoppats på eller längre tid än genomsnittet för den marknad man befinner sig på. I Stockholm är en "surdeg" något som behöver visas mer än två gånger...

Jag tror att jag innehar det inofficiella rekordet i Fastighetsbyrån vad gäller just "surdegar". För några år sen lyckades jag, efter 3 134 dagar (Tretusen etthundratrettiofyra),  sälja en fastighet.
För den som inte är snabb i matte kan jag berätta att det är nästan 9 års arbete innan provisionen kunde räknas in.
Förutom att jag var nöjd vill jag även tillägga att säljaren var nöjd!

Det här var 2009 & det har hänt lite sedan dess. Då hade vi i Boden en omsättningshastighet (tid från säljstart till kontrakt) på drygt 100 dagar. I år (2014) ligger vi under 50 dagar.
Allt som tar längre tid än normalt att sälja är alltså en "surdeg" på mäklarspråk.


Surdeg?
 
Tror att det är därifrån jag fått mitt smeknamn, "Mannen, Myten, Legenden" inom Fastighetsbyrån.
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar