onsdag 2 april 2014

En mäklardag

Idag har varit en sådan där dag i mäklarvardagen som ganska bra illustrerar hur varierande vårt yrke och våra dagar kan vara.

Dagen började tidigt, i princip när jag kom ut från duschen, med ett sms från en budgivare som igår valde att hoppa av en budgivning men som legat sömnlös hela natten och nu valde att ge sig in i matchen igen. Inga fastighetsaffärer är ju faktiskt klara förrän kontrakt är skrivet.
Då både säljare och köpare är "nybörjare" när det kommer till att köpa och sälja så det vara bara att sätta sig och ringa till alla inblandade parter för att på ett så pedagogiskt sätt som möjligt förklara vad som händer nu, konsekvenserna och möjligheterna framåt.

Så med spekulanter och säljare i telefonen och frukostmackan i högsta hugg så hoppade jag in i lilla mäklarbilden för att fara vidare till nästa anhalt, nämligen besiktning av ett fritidshus där jag skulle möta upp en besiktningstekniker. Väl där så varvade jag kontroll av plintgrund med nya bud i ovan nämnda budgivning och diskussion om en egen påhittad takavvattning med hjälp av en tratt.

Från besiktningen så återvände jag till kontoret och på vägen tillbaka så avslutades även budomgång nummer 2. Vi får väl se om sista ordet nu är sagt...

Väl på kontoret så hade jag en välbehövlig eftermiddag vid skrivbordet. Jag
- skickade kallelser till tillträde om två veckor
- bokade in kunder på visningar i helgen
- fick underskrift på ett medgivande till en försäljning
- författade ett nytt avtal gällande gemensamt underhålls- och betalningsansvar för en avloppsledning med tillhörande pump i en kommande försäljning
- laddade in bilder från gårdagens fotograferingar
- mailade kommunen för att kolla upp en detaljplan
- återkopplade en värdering till ett par kunder
- skrev två bankvärderingar
- försökte få till en tid för kontraktsskrivning med fyra(!) säljare och två köpare
- mailade över besiktningsprotokoll till spekulanter
- hanterade ytterligare en budgivning
- försökte läsa och förstå innebörden av ett servitut
- ringrunda för att stämma av intresse på genomförda visningar

Eftermiddagen vid skrivbordet tog slut alldeles för fort och innan jag visste ordet av så var det dags att hasta iväg till förskolan för att hämta upp tre busfrön som snällt fick hänga med på en liten turné för att skylta upp lite hus jag precis lagt ut till försäljning.

Sen vidare hemåt för att utfodra samma tappra trio innan de parkerades framför Bolibompa och jag parkerade mig framför datorn för att författa ett kontrakt och en fullmakt som skulle mailas över till köparna för genomläsning inför morgondagens kontraktsskrivning.

Nu blogg, sen svara på dagens mailskörd och sen skriva objektsbeskrivningar. #varförhardygnetbara24timmar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar