onsdag 5 december 2012

Varför?!

Jag läste en kort men tankeväckande artikel på DN.se härom dagen. Givetvis funderar man lite över sådana här saker. Man ska ju ändå ge sig in i något som många andra verkar dra sig ur? Då ställer man sig självklart frågan- varför väljer så många att sluta?

Det finns nog ingen som har ett bra svar på varför.  Som student är det definitivt svårt att veta varför när man (ännu) aldrig jobbat som fastighetsmäklare. Jag tror dock att det är många som inte klarar av att jobba på enbart provision. Det funkar toppen för många när de är "bra" tider, men i de lite sämre tiderna tror jag det är många som får det tufft och kanske inte "pallar" trycket eller har möjlighet att gå utan inkomst den ena månaden efter den andra.Vilket är helt förståeligt. 

Jag tror det är viktigt när man jobbar som mäklare att man "planerar" för sämre tider och sparar så att man klarar de månader som blir lite tuffare. 

Sedan dag ett i skolan har vi fått höra att ett stort antal av de som läser utbildningen jobbar som mäklare ca. två år, sedan byter de bana. Tråkigt då trycket på utbildningen blivit stort och det är svårt att komma in. Kanske bör man tänka efter en extra gång om detta är rätt?

Själv kan jag knappt vänta tills vårterminen är över och det är dags att köra igång på riktigt :)
Ha en härlig dag!

/Elin

3 kommentarer:

  1. En förklaring, tror jag, är att en del haft fel förväntningar på yrket. Man tror helt enkelt att en mäklare glider omkring i fin kostym och visar lite hus/lägenheter.... och naturligtvis håvar in storkosan...

    När man sedan blir varse mäklarens vardag, så blir man kanske besviken i vissa fall... Där har ju vi ett ansvar här på bloggen, att på ett nyanserat sätt beskriva vår vardag och framför allt de känslor man brottas med. Allt är ju inte alltid rosenrött och guldskimrande.

    Annars är det nog också så, att förnuftet inte kommer överens med känslan. Att man VET att det kan komma månader av 0 kr i inkomst och man kanske t.o.m. har en buffert på kontot. ÄNDÅ blir man överraskad/stressad/oroad/förvånad när det väl händer.

    Och oavsett hur stor buffert du har, så gnager ändå den där oron inom dig, för du vet ju faktiskt inte när det kommer in pengar igen - eller ens OM det gör det (om man nu ska vara lite krass..). Fast oftast funkar det ju. :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har lite frågor och funderingar som ni gärna får skriva om eller svara på.
    Jag har ansökt och funderar på att läsa till mäklare i vår på malmö högskola. Jag har varit inställd på det här under en längre period men nu börjar jag tveka då jag läser att det är många som hoppar av och många som bara arbetar ett par år efter sin utbildning.
    Dessutom är jag orolig för att utbildningen innehåller mycket matematik och svåra siffror(stämmer det?)och att man behöver vara rätt duktig på matte i mäklaryrket.
    Jag fastnade för utbildningen då jag vill ha ett varierat arbete, där det händer olika saker, inte bara sitter på kontoret, träffar människor, hjälper människor och samtidigt är jag intresserad av hus etc.
    Stämmer det att man behöver vara en duktig säljare redan innan man börjar utbildningen? (har anser ni en duktig säljare är?)
    Hur ser ni på tiden efter utbildningen, har man nytta av det man läst även om man inte arbetar som mäklare, finns det andra möjligheter med utbildningen som grund?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  3. Hej anonym! Skriver ett inlägg om det jag kan svara på:)
    Må gott/Elin

    SvaraRadera