måndag 27 februari 2012

Inneboende

En fastighet där det finns uthyrningsmöjligheter, antingen till en mer eller mindre permanent inneboende eller som det ofta är hos oss här på kusten, att det finns möjlighet att hyra ut till sommargäster som vill insupa lite havsluft under sin semester, är nästan alltid något som påverkar en fastighets värde i positiv riktning.
Vår uppgift är ju naturligtvis se till att den typen av information når ut till spekulanterna så att de kan ta med det i sina avväganden när de överväger köp eller inte köp.

Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är vilka regler Skatteverket har gällande uthyrning av bostad när det kommer till deklarationstider. Mer om det kan du läsa här (schablonavdraget för uthyrning är 2012 höjt till 21000 kr).

Jag har också en inneboende. En liten en som har bott i min mage ca nio månader nu men snart är beräknad att titta ut.
Mest troligt är idag min sista arbetsdag på ett tag framöver men jag kommer att fortsätta mina studier i Malmö för att förhoppningsvis gå i mål som färdigbakt mäklare i början av juni. Jag tänker inte helt överge er här på bloggen heller även om jag gissar att uppdateringsfrekvensen kanske blir något mindre.

I mitt ställe kommer vår praktikant Elin att blogga. Hon kommer att jobba här på kontoret i Lysekil under stor del av sommaren och är dessutom studentambassadör för Fastighetsbyrån på Borås högskola där hon pluggar till mäklare. Jag hoppas och tror att ni kommer att tycka det är intressant att ta del av hennes soon-to-be-mäklarvardag också.

På återhörande!

1 kommentar: