tisdag 26 juli 2011

Praktikantens inlägg nr 2

Hej igen!
Nu är det dags för ännu ett inlägg av mig. Denna gång tänkte jag berätta om min praktikplat samt besvara de frågor som jag fick på mitt förra inlägg.

När man söker praktikplats kan man ringa, maila eller bara gå in på det kontoret man är intresserad av. Om man ringer eller mailar så får kontoret lite tid på sig att fundera samt att de kan förbereda en tid för intervju. Om man går direkt in på kontoret är det såklart smidigt att ta med sig CV så man kan lämna det direkt på plats. Positivt med att gå in på kontoret är att de som jobbar där får en snabb uppfattning av dig som söker praktik samt att du som söker får en uppfattning om kontoret. Det är väldigt viktigt att personkemin stämmer och att man känner att man trivs med de som jobbar där då man kommer tillbringa många timmar med dem. Jag har trivts så bra på min praktik, har verkligen kännt mig som en i gänget redan från första dagen! Tack för det Åsa, Phillip och Jörgen!

Jag började söka praktikplats efter mitt första år för att jag kände mig mer redo då, men jag tycker att man kan söka praktik redan under första året, ju snabbare man kommer in i mäklarvärlden desto snabbare upptäcker man om det verkligen är ett arbete för just dig. Jag vet inte hur de olika kontoren arbetar men jag tror inte att det spelar någon roll för dem om man söker praktik då man har gått ett eller två år.

När jag sökte praktikplats så ringde jag runt till de kontor jag kunde tänka mig att vara på. En del var redan fullsatta medan andra inte hade bestämt om de skulle ta emot praktikanter eller inte. Fastighetsbyråns kontor i Lysekil bokade in en intervju med mig så jag fick träffa dem personligen. Intervjun gick bra och jag fick en bra känsla för kontoret och de som jobbade där. Ett tag senare hörde kontorschefen av sig till mig och sa att de skulle ta emot mig under fem veckor på sommaren (vilket ledde till fem veckor även denna sommaren). Vilket jag blev väldigt glad för :)

Min praktik här på FB i Lysekil har varit otroligt spännande och inspirerande och jag har lärt mig otroligt mycket. Teorin som jag har läst i skolan kopplas samman med det praktiska och jag får många aha-upplevlser. På min praktik har jag fått göra allt, näst intill. Jag har varit med på intag, värderingar, visningar, kontraktskrivningar, tillträden, besiktningar (inkl. allt pappersarbete runt omkring detta) Jag har arkiverat, gjort annonser, skyltat, lappat, ringt på visninglistor, hållt i budgivningar, pratat med Lantmäteriet, kommunen, banker och många många fler. Även fotat en tomt faktiskt :)

Jag tror aldrig att man pratar med eller träffar så mycket människor under en och samma dag som man gör då man jobbar som mäklare och det tycker jag är en av de bästa fördelarna med mäkleriet. Jag tycker det ska bli otroligt kul att äntligen få börja jobba självständigt. Men än så länge får jag titta på och fortsätta lära mig av mina underbara kollegor här på FB i Lysekil. Knappt två veckor kvar av praktiken och det känns redan lite sorgligt.

Nu får jag tacka för mig för denna gången och hoppas att du som hade frågor kring praktiken fick svar på dem.
Ha det så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar