onsdag 1 december 2010

Vi älskar frågor!

Vill börja mitt inlägg med ett stort grattis till gänget i Östhammar. Det är alltid roligt att slå rekord!

Jag läste Åsas inlägg om lappningen och hoppas att du tinat upp nu, Åsa! =) Lappning i alla former är bra. Ibland före-lappar vi ju också, för att förvarna lite i grannskapet om att en visning är på gång. Kanske är det någon granne som vill byta till ett större/mindre hus? Eller så kanske de känner nån som vill flytta dit?

Egentligen vill jag lägga fokus på det sista Åsa skrev i inlägget, hur vi föredrar dialoger framför monologer. För vi frossar i era kommentarer och kastar oss över era frågor med glädje! Det enda man kan önska är att ni frågar ännu mer!

Tro inte att det finns några dumma frågor, det enda som är dumt är att inte fråga!!

10 kommentarer:

  1. Hej Linda!

    Jag är blivande mäklarstudent och har en fråga:
    Eftersom en mäklare jobbar med människors livs största affärer, där absolut inget får gå fel, undrar jag hur man gör i början som mäklare? Det är ju så otroligt mycket att tänka på och hur gör man för att undvika misstag, som kan kosta ens rykte, i början av arbetslivet?

    Tack på förhand!
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har också en fråga. Vad används taxeringsvärdet till nu för tiden? Fastighetsskatten är väl ett fast belopp numera? Eller stämmer inte det?

    Tack!

    SvaraRadera
  3. Hej Johanna.

    Visst är det så, att detta är människors livs största affär och den skall behandlas med den respekt den förtjänar. Jag är dock helt övertygad om att du kommer att vara väl förberedd när du är klar med din utbildning och också gjort din praktik. Du bör också vara förberedd på att hela ditt resterande yrkesliv är ett enda långt lärande!

    En mäklare blir nämligen aldrig fullärd. Det beror på att din vardag är så föränderlig, dels beroende vad för situation du ställs inför och dels beroende på personerna du har att göra med. Det gäller att vara bra på att improvisera och det underlättar enormt mycket att vara påläst.

    De flesta fallgropar hinner man dock undvika. Ställs man inför en fråga man är osäker på så kollar man upp innan man lämnar svar. Dubbelkolla också med dina kollegor, eller företagets jurister om sådana finns att tillgå.

    Mvh
    Linda

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym.

    Visst är det så att taxeringsvärdet har tappat lite i betydelse, men är fortfarande Skatteverkets enda verktyg för att kunna beskatta fastigheter.

    Taxeringsvärdet används också ibland vid överlåtelse inom familjen. Om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet så registreras köpet som gåva.

    Du har både rätt och lite fel i att fastighetsskatten är ett fast belopp.

    Fastighetsskatten är 6 387 kr för 2010 (indexuppräknas årligen), eller 0,75% på taxeringsvärdet. Detta innebär att har du ett taxeringsvärde som understiger ca 850 000 kr så betalar du mindre i fastighetsskatt.

    Mvh
    Linda

    SvaraRadera
  5. Ang taxeringsvärdet:
    Det har fortfarande betydelse, för den kommunala fastighetsavgiften (som det nu heter) är 0,75% av taxeringsvärdet, dock max ca 6300 kr/år.

    I Östhammar är det rätt många fastigheter med taxeringsvärden under brytpunkten, vilket alltså ger en lägre fastighetsavgift.

    I storstäderna finns det ju få hus med taxeringsvärden under 900 000 kr och då kan man betrakta avgiften som "fast". Att tänka på är att detta maxbelopp indexjusteras årligen.

    SvaraRadera
  6. Hej!

    En till mäklarstudent här=) Hur gick era tankar när ni valde att börja arbeta på Fastighetsbyrån?

    Vad tycker ni det är viktigt att tänka på när man ska välja företag?

    Får ni vidareutbildningar inom Fastighetsbyrån inom tex. Sälj och juridik?

    Finns det ngt bra sätt att ta reda på om marknaden i det området man vill börja på, har behov av den till mäklare?

    Tack!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Först och främst ville jag jobba på min hemort och där finns Fastighetsbyrån och SF. Jag kontaktade båda för att få möjlighet att göra min 10 veckors praktik, varav en av dem inte hörde av sig och en välkomnade mig med öppna armar. Behöver inte säga mer än så, valet var enkelt!

    Efter min praktik hade inte just det kontoret behov av att anställa, men däremot grannkontoret där jag fick jobb. Nu är jag dock tillbaka på "första" kontoret igen och har aldrig lämnat företaget.

    Här finns alla förutsättningar till vidareutbildning men framför allt ett enormt erfarenhetsutbyte i ett så stort och etablerat företag.

    Kan inte nog trycka på vikten av praktik, det finns inget sätt som är lika bra för dig att lära känna en arbetsplats/marknad och viktigast av allt, inget bättre sätt för dem att lära känna dig! Dela gärna upp praktiken på flera ställen så marknadsför du dig maximalt.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym.

    Jag kan ju givetvis bara tala för mig själv, men jag kände ganska snabbt att Fastighetsbyrån var ett av de företag där jag ville jobba. Detta mest för att mina intryck av Fastighetsbyrån var odelat positiva av tidigare erfarenheter(bl.a. som hussäljare) men också att företaget är starkt förankrat lokalt med en stor marknadsandel..

    Jag gjorde helt enkelt så att jag, två veckor in på min utbildning, tog min ryggsäck och klev in genom dörren för att presentera mig.

    När Högskolan senare uppmanade oss att skaffa fadderföretag inför kommande skoluppgifter var jag och 3 studiekamrater snabba att fråga här. På så sätt skapades helt naturligt en bra kontakt med företaget och vi fick "in en fot" som det så fint heter. Plus att vi själva också fick insyn i företaget och dess värderingar.

    Mina förväntningar på företaget har infriats. Vi går också utbildningar i juridik, skatterätt och försäljning med jämna mellanrum, så vi håller kompetensen på topp!

    På vårt kontor har vi emellanåt diskussionsträffar med fiktiva juridiska problem man skulle kunna springa på där vi gemensamt går igenom tänkbara lösningar.

    Vill du veta hur marknaden ser ut så prata med mäklarföretagen på orten. Håll dig framme och "uppvakta", erbjud dig att följa med på visningar etc. Du vill ju vara den första de tänker på när det blir dags att anställa!

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym!

    Både Isabella och Linda har redan kommit med en massa bra tips och synpunkter men jag ändå trycka lite på hur viktig praktiken är.

    Dels får ni insyn i hur jobbet är på "riktigt" och dels får både ni och vi som jobbar på kontoret en chans att känna varandra på pulsen och se om personkemin stämmer. För även om man naturligtvis ska trivas med arbetet så är det också mycket viktigt att trivas med kollegorna. Speciellt med tanke på att de flesta mäklarkontor är förhållandevis små och det räcker inte att bara ”stå ut” med varandra utan man måste ärligt trivas och ha roligt tillsammans! Praktiken kan ju således som Linda och Isabella påpekar vara ett mycket bra sätt att få in en fot.

    Jag har erfarenhet från olika företag i olika branscher och måste tillägga att Fastighetsbyrån är, by far, det bästa företag som jag någonsin kommit i kontakt med. Alla nyanställda på Fastighetsbyrån får möjlighet att gå en introduktionskurs där man under ett par dagar går igenom olika delar i företaget och jag har sällan känt mig så peppad eller så välkommen i ”gänget” som efter den kursen. Det är kul att jobba på Sveriges största mäklarföretag och ändå kunna säga att det känns som om man värnar om den enskilda individen.

    Jag upplever dessutom att Fastighetsbyrån är väldigt duktiga på vidareutbildning i olika former. Det kan vara allt från traditionella utbildningar, till mer informella ”get-togethers”, träningsläger, kunskapsöverföring på vårt intranät, tele-webbmöten etc, etc. Riktigt roligt är det också att Fastighetsbyrån ofta ligger i framkant när det gäller olika lösningar och produkter. Det gäller allt från saker vi kan erbjuda våra kunder, till iphone och ipad-appar till att vår reklam nomineras i tävlingar osv.

    Lycka till med ditt val!

    SvaraRadera
  10. Tack för svaren!!

    SvaraRadera