fredag 10 december 2010

Mäklar-mamman..

En fråga här på bloggen handlade om huruvida man kan kombinera jobbet och familjen. Som mäklare OCH mamma kände jag att jag ville skriva en kort rad om detta. Isabella och Åsa gav utmärkta svar på kommentaren tyckte jag och jag instämmer mycket i det de skrev.

Jobbet ÄR fritt och man kan lägga upp sina arbetstider nästan som man vill. MEN! Eftersom en mäklare jobbar under en budget och med osäker inkomst och aldrig tackar nej till ett uppdrag, så innebär det också att man oftare jobbar för mycket än för lite. Dels för att allt tar längre tid än man tror och också beroende på att det ligger mycket mer arbete bakom än det som syns utåt.

En förutsättning för att man som mäklare med små barn ska lyckas, tror jag, är att man har stöd hemifrån. Det krävs alltså med andra ord en mycket förstående make/maka, som också är beredd att ta lite mer än 50% av ansvaret därhemma..

Under högsäsong (vår och höst) jobbar vi vääldigt mycket och det blir lätt morgon till kväll. Däremot kan man passa på att vara ledig t.ex. över jul och nyår, då det inte brukar vara så mycket försäljningar.

Mina barn har nu blivit lite större, 9 och 11 år. Det är pappa som ser till att de gör sin läxor, jag är sällan hemma före 18-19-tiden och då är det lite sent att börja med läxorna. Men jag streckar min agenda en eftermiddag i veckan, eftersom jag tränar ena dotterns fotbollslag och på helgerna är det ofta cup, eller match. Då prioriteras barnen och det ger mig också kvalitetstid med dem.

Tänkte att jag skulle berätta en liten historia ur verkligheten... Följande scenario utspelade sig för ca 4-5 år sedan, när marknaden var som hetast och jag sällan såg barnen i vaket tillstånd mer än 1,5 timme på morgonen innan jobb och dagis. Då visade yngsta dottern mig en teckning som hon gjort. Hon förklarade: "Där är pappa och där är jag. Där är storasyster. Jaha, var är mamma då? - Du är på jobbet". Hmm....

4 kommentarer:

  1. Jättebra blogg, jag är en flitig läsare. Min fråga kan väl sägas ha lite anknytning till det här blogginlägget. Jag undrar nämligen vilka fördelar ni tycker att det har att jobba på en byrå istället för att vara egen företagare? Ha det juligt!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Kul att du gillar bloggen! Det är roligt att den uppskattas, det är ju för er skull vi skriver.. =)

    Beträffande din fråga; Det finns många fördelar med att vara stora centralt och personliga lokalt, som jag anser att Fastighetsbyrån faktiskt är.

    På det enskilda kontoret behöver man kollegor att "bolla" med och vi mäklare, som är sociala varelser, trivs nog bäst i sällskap av andra...

    Som rikstäckande kedja är det en enorm styrka med de resurser och erfarenheter det bär med sig.

    Det kan handla om det "lilla" vardagliga som Isabella skrev i ett inlägg, när hennes finska kunder kunde få hjälp på ett kontor nära dem.

    Det handlar också om större saker, som att vi kanske har lättare att kunna påverka i den politiska debatten och också har större möjlighet att bidra i utvecklingen av mäklartjänsten.

    Mvh
    Linda

    SvaraRadera
  3. Hej Linda! Får ni som mäklare "deala" med säljarna som ni själv vill angående provisionen eller har Byrån där du är anställd en bestämd procentsats man måste följa?

    SvaraRadera
  4. På mitt kontor har vi inga andra krav än vår budget. Så jag är ganska fri att "deala" med kunderna. Som jag ser det handlar det om två saker i en provisionsförhandling;

    Dels den företagsekonomiska delen. Om någon vill pruta ned priset tills det inte längre finns någon vinstmarginal, då finns det heller ingen poäng i att ta in uppdraget.

    Dels handlar det om den personliga delen. Hur mycket anser jag att min tid, min kunskap och mina resurser är värda?

    Att förhandla med en kund handlar bland annat om att vara lyhörd. Det kanske inte är den billigaste mäklaren de söker? Vi har ju faktiskt en hel del att erbjuda...

    På Fastighetsbyrån har vi valt att satsa på utveckling och kvalitet snarare än att vara billigast.

    SvaraRadera