torsdag 9 december 2010

Fler timmar på dygnet, tack.

Vi har skrivit tidigare om våra ibland väldigt oregelbundna arbetstider. Många gånger beror mitt kvälls- och helgjobb på att jag inte hinner med det jag ska göra under kontorstid. Det ligger så mycket jobb bakom alla moment vi gör, som visningar, kontraktskrivningar och värderingar.

Det här med lappning kommer tyvärr alltid längst ner i prioriteringen. (Lappning är DR i närområdet till en bostad vi har/haft till försäljning). I en drömvärld så lappar vi inför visningen och efter kontraktsskrivningen, på alla försäljningar. Inte verklighet.

Igår fick jag ett ryck och körde ett villaområde där jag nyligen förmedlat en bostad. Med mig som assistenter hade jag sambon och hunden Smilla. Jag var mycket nöjd över min planering när jag samtidigt som jag lättade mitt dåliga-lappnings-samvete klarade av Smillas kvällspromenad. Och så fick jag ju lite tid med sambon också denna vecka :-)

11 kommentarer:

  1. Hej! Har man någon form av extra tillägg på sin lön om arbete sker på kväll eller helg? Eller baseras lönen endast på procent av fastighetsförsäljning kombinerat med eventuell fast lön? På en månad hur mycket helg och kväll jobbar ni vardera i regel? Förstår att det kan skilja på ort till ort samt tid på året.

    SvaraRadera
  2. Hej Christian!
    Lönen baseras endast på en procent av försäljningen, alltså ingen övertids- eller ob-ersättning. Visst kan vi vara stenhårda och gå hem kl 16 varje dag och aldrig jobba helg om vi vill, ingen tvingar oss.

    Dock väljer vi att lägga många kvällar och helger på jobb. Dels för att det är roligt, dels för att vi inte hinner annars (som jag skrev i inlägget) och dels för att det är då kunderna kan komma på visningar etc. Det är en del av jobbet men varierar såklart från ort till ort.

    Jag försöker begränsa det till att jobba ett par kvällar i veckan och en av helgdagarna. Någon kväll i veckan och någon dag på helgen behöver man återhämtning. Men som sagt, helt valfritt hur mycket och när vi jobbar!

    SvaraRadera
  3. Tilläggas bör att vi aldrig behöver "ta ledigt" för att tex gå till tandläkaren eller något annat privat ärende. Ett väldigt flexibelt jobb på det sättet.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hur många procent av försäljningen får mäklaren? Vet att det kan variera men i snitt vad tar ni och hur mycket får mäklaren?

    Mvh Anders

    SvaraRadera
  5. Hej Isabella!

    Jag är en mäklarstudent som har några korta funderingar angående 2 st frågor, har letat och "velat" men blir inte klok på svaren. Hoppas du eller någon annan av dina suveräna bloggkollegor kan vägleda mig lite:)Tack för en bra sida förresten!

    Fråga 1

    Anna Andersson har genom köpekontrakt den 15 juni 2010 köpt villafastigheten Berga 1:5 i Visby kommun. Vid tillträdet den 1 september visade det sig att säljaren vid avflyttningen tagit med sig en torktumlare som vid fastighetsförsäljningen fanns installerad i tvättstugan. Säljaren försvarar sig med att hon bara lånat torktumlaren av en granne och att den därför inte ingick i fastighetsförsäljningen.

    Utred rättsläget samt ange tillämpliga lagrum.

    Fråga 2

    I ett köpekontrakt finns följande klausul:

    "Köparen förklarar sig härmed godta fastighetens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren på grund av fel eller brister i fastigheten."

    Din uppgift: Hur vill Du bedöma klausulen om både säljare och köpare är privatpersoner och köpet avser ett hus som byggdes för 1 år sedan?


    Hoppas på några goda råd/tips från er mäklare.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  6. Hej Anders!
    Mäklarföretaget tar vanligtvis mellan 1-5% av köpeskillingen, sedan går 25 % av den summan bort i moms. Från det som återstår får mäklaren en del, det mesta går bort till företagets fasta kostnader, som annonser, lokaler, datorer/telefonen, resor och övrig personal. Hur stor del jag som mäklare får av min arbetsgivare känns som något privat mellan oss.

    SvaraRadera
  7. Tack för dina frågor ovan. Vi svarar gärna på frågor kring vårt yrke och våra personliga erfarenheter. Dock blir det svårt för oss att hjälpa till med så specifika skoluppgifter. Hoppas att ni hittar svaren på annat håll! Kom gärna tillbaka och dela med dig av svaren.

    Ett tips är att leta i dina kursböcker efter "byggnadstillbehör" (tvättmaskinen) och "friskrivningsklausul" (mot fel enl Jordabalken 4:19).

    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Som studerande kan väl jag ge lite tips till dig angående första frågan.

    Fråga !: Svaret finns i 2 kap. JB.

    Tips är att gå in på www.lagen.nu och klicka dig fram till Jordabalken (JB) LÄS noga igenom 2 kapitlet JB (läs även kommentarerna på sidan) så kommer du nog fram till ett svar.

    /R

    SvaraRadera
  9. Härligt! Kul om ni kan dela med er av studietips.

    SvaraRadera
  10. Hej! Har en fråga.... Om en blivande säljare tex ringer in till någon på kontoret och säger att han/ hon vill sälja sin lägenhet, hur vet man då att det är just den människan som äger lägenheten och har rätt att sälja den? Förstår att man måste göra en ID-kontroll men när ska den lämpligast göras?

    SvaraRadera
  11. Hej! ID-kontrollen av säljaren görs i samband med undertecknandet av uppdragsavtalet. Sedan får vi bekräftat av BRF att den personen vi träffat är ägare av lägenheten.

    ID-kontrollen av köparen sker vid kontraktsskrivningen.

    SvaraRadera